Stenhård Indian från Workhorse

Workhorse Speedshop byggde denna 80-talsstukade Indian FTR som promotionbygge åt Indian och fler lär följa.

Den 15 februari avslöjade hojbyggaren Brice Hennebert på Workhorse Speed Shop den första av två hojbyggen baserad på en Indian FTR. Hojen är den första av två FTR-byggen och just på denna valde man att gå ”all in” i ett supernostalgiskt 80-tals endurance-stuk, fast ändå med delar, material och tillvägagångssätt som enbart fanns inom raketutveckling eller i science fiction för 40 år sedan.

“Instruktionerna var ganska fria. Det skulle vara något färgglatt och lika hårt som en stridsvagn. De enda restriktionerna var egentligen att färgschemat skulle vara inspirerat av Martini Racings färgskala och design. Efter att ha brainstormat med mig själv baserade jag utseendet runt AMA SBK-racers från 80-talet och rallybilarna från samma era. De främsta influenserna tog jag från Lancia Delta HF, blandat med en del superbike- samt racer-DNA från Bol d’Or,” sade Brice.

Brice började jobba med motorcykeln I början av februari 2021, och första beslutet blev att behålla en upprätt körställning, någonstans I närheten av den ursprungliga FTR, samt att använda sig av originalstyret. Men därifrån skulle det ske en mängd förändringar.

Brice CAD-designade hojen baserad på en 3D-skanning av ett FTR-chassi. Sedan 3D-printades alla karossdetaljer och förstärktes med kolfiber. Den 3D-printade “tävlingsskylten” i fronten har PiAA-racebelysning samt fästen för en Setrab-oljekylare I underkant. Inbäddad bakom skylten sitter en OEM-mätare från nya Indian Chief, som har en design som mer ligger I linje med hojens retroracingstuk, fast med alla tillbehör som vi kräver av en modern motorcykel. Som laddsladd och mobiltelefonkompabilitet.

Den printade kutsen har har utöver sadel och baklyse också fått batterihållare som en liten nick åt den tidens enduranceracers. Sadeln har klätts av mångårige medarbetaren Jeroen från Silver Machine och hela kutsen kompletteras av en gammaldags baklykta, ombyggd för LED-belysning.

Chassiplattor som är länk mellan motor, ram och sving, tillverkades av Vinco Racing I Holland efter Brices CAD-ritningar. Vinco Racing tog även på sig att tillverka svingkomponenter, motorfästen, bromsfästen, styrhuvuden och bränsleceller, liksom oljekylarfästen och lite annat smått och gott. 

Gaffelkronorna är replikor av tidigare Bol d’Or 750cc racingkronor, som anpassats till 43mm Öhlins inverterade gaffelben. Baktill modifierades chassit för att passa dubbla Öhlins piggyback-stötdämpare, matchade med en skräddarsydd sving byggd av 7020 aluminiumrör. 

Svingens design är även den designad från samma era och är 40 mm längre jämfört med originalet. Ett 3D-printat svingskydd kompletterar intrycket och skyddar svingen från kedjan. 

“Fälgarna är ett helt galet blickfång. Jag samarbetade med Fabio från JoNich Wheels i Italien, och designen är baserad på hans Rush-fälgar, frästa ur ett stycke billet-aluminium, men utan kolfiberflänsarna.  Designen får mig att tänka på turbofläkthjulen som användes I turbon på Lancias rallybil, så det var definitivt helt rätt val för mig. Fälgarna kompletteras med Dunlop GP-däck med det här helt galna 200-däcket baktill.”

Fast med de här fälgarna kunde det bli problem med att få in ett par tillräckligt bra bromsar, så Brice kontaktade en annan långtida medarbetare, Etienne på Beringer Brakes.

“Jag ringed Etienne för att jag ville montera deras 4D-bromssystem, som är samma som vi hade på Appaloosa. Etienne brukar vara lättmotiverad när jag kommer med tekniska utmaningar, så vi lekte med olika färger på komponenterna  för att få fram AMA-stämningen I totalbilden. Och sedan, eftersom jag tog bort ABS-modulen, blev jag tvungen att hitta på ett annat sätt att få fram hastighetsmätarsignalen. Det löste vi med en Motogadget Moto Scope Mini.”

För att sedan skapa avgassystemets svepande linjespel så tillverkades det av rostfritt stål och små, vackert sammansvetsade halvmåneprofiler. Det hela rundades av med ett par modifierade S&S Cycle Grand National-ljuddämpare.

“Den fantastiska lacken designades av Axecent I Japan och utfördes av min kompis Fabian, alldeles I närheten av min verkstad. Det här hojbygget är aggresivt, massivt och riktigt roligt att köra. Jag hade massor av skoj med testkörning medan vi höll på”

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser