BMW R 18 B för både show och go

Det här är en performancebagger. En maskin snarare för Autobahn och inte van Nuys Boulevard. Byggd lite som man bygger en AMG-Mercedes. Det är såklart UCC som har varit i farten och byggt denna maskin som ska duga till både kurvor och snygga parkeringar. En hoj som passar vår typ av kurviga vägar. En riktig bruiser cruiser.

När BMW Motorrad skapade R18 var det inte bara företagets designavdelning som lämnade input till hur hojen skulle se ut. Vid den tiden, för cirka tio år sedan, hade företaget cementerat sina kunskaper inom classic-sektorn genom jobbet med R nine T och i hemlighet växte R18 fram med hjälp av svensk design. Inte bara var Ola Stenegärd designer på företaget, utan fristående byggare plockades in som konsulter vid prototypbyggen för att avgöra vad som behövdes och svenska hojbyggare hade fått rykte om sig att klara vad som helst. Nu gällde det att skapa en rejäl cruiser utan att hamna i samma fälla som man gjort med R1200C, en motorcykel som ser ut som en parodisk Legomodell av en amerikansk ”kruser”. 

Sedan dess har UCC och Ronna Noréns roll inom företagets custom-sektor stärkts och för två år sedan presenterade BMW Motorrad Sverige en egen UCC-variant på R18, eftersom de två hojar Ronna byggt innan det inte var planerade att gå till Norden över huvud taget. Nu har Ronna och Unique Custom Cycles gjort det igen. Fast den här gången med en bagger.

Tanken var att använda mycket originaltillbehör så att en presumtiv kund ska kunna se vad han eller hon kan gra med relativt enkla medel.

–Jag ville absolut inte rejka och strecha för att bygga en storhjulsbagger, så det är inga ramarbeten gjorda på hojen, säger Ronna som vinklade bygget åt att bli mer av en performance-bagger.

Hojen har exempelvis fått en inverterad Öhlinsgaffel med egentillverkade gaffelkronor, dubbla 13-tums ISR-bromsskivor samt ok från en BMW S1000RR. Fälgarna är eftermarknadsfälgar på 21 tum fram och 18 bak. På grund av detta fick hojen droppas en aning i fronten för att proportionerna skulle bli helt rätt.

Fälgarna är keramiskt polerade, har borstade ytor och har lackats i Rose Gold Candy.

Ronna har tagit bort allt krom från motorcykeln, pulvelackat detaljer blanksvart, satt på högre styre, andra handtag ur tillbehörsprogrammet och byggt ett nytt avgassystem (med crossoverrör under motorn) där UCC modifierat ljuddämparna så at de ligger tight. 

Appropå tight så smalnade Ronna av tanken 50mm och gjorde knäuttag så att föraren ska slippa sitta med knäna alltför mycket isär. 

Motorcykeln har även ny framskärm, ny sadel klädd av Silver Machine, väskorna har flyttats in 20 millimeter per sida och hojen har fått andra blinkers och kapad bakskärm. Lacken är lagd av Håkan Lindberg. Just själva tanken är att det ska se enkelt ut. Bara att handla och sen hem och montera… Eller så kontaktar man en mästare inom området. Som exempelvis Ronna Norén.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: