Nya Panigale V4 R har senaste versionen av Ducatis 998 cc Desmosedici Stradale R-motor. En Euro 5+-godkänd kraftkälla med en maximal effekt på 218 hk. R-motorn är designad för Superbike-racing och har utvecklats enligt Ducati Corses specifikationer. Den har mer vridmoment vid mellanvarv och högre topphastighet.
Panigale V4 R introducerar MotoGP Corner Sidepods och Ducati Racing-växellådan, med neutralläge under första växeln, för första gången på en serietillverkad motorcykel.
Genom att använda (det icke-gatgodkända) racingavgassystemet kan nya Panigale V4 R uppnå en topphastighet på över 330 km/h. En hastighet som tidigare enbart varit möjlig för MotoGP-motorcyklar.
Den nya Panigale V4 R är den senaste ättlingen i en saga som har sitt ursprung i den legendariska 996R från 2001. Dessa motorcyklar har alltid varit utgångspunkten för de superbikes som tävlar i VM. Panigale V4 R produceras i en numrerad serie.
Tack vare ett nära samarbete med Ducati Corse introducerar Panigale V4R lösningar som skapats för tävlingsbanan. såsom Corner Sidepods, som Ducati tog med sig till MotoGP för första gången 2021, och Ducati Racing Gearbox (DRG) med Ducati Neutral Lock (DNL).
Hjärtat i Panigale V4 R, 998 cc Desmosedici Stradale R-motorn, designades för att tävla i Superbike-VM och har i denna senaste version utvecklats i linje med Ducati Corses MotoGP-filosofi. Den erbjuder mer ihållande vridmoment- och effektkurvor över hela användningsområdet och överlägsen acceleration. Effektkurvan bekräftar maxvärdet på 218 hk (208,4 i amerikansk utförande) men är mer ihållande med en genomsnittlig vinst på 4 hk (2,6 i amerikansk utförande) från 4 000 rpm upp till maximal effekt, vilket återfår fördelen jämfört med den tidigare modellen med samma värde i toppfart, vid 16 000 rpm.
Läs mer i ett kommande nummer av Allt om MC.