Honda satsar på lågt monterade backspeglar

Honda har tagit ett uppfinningsrikt steg vad gäller placeringen av backspeglarna på motorcyklar. Den japanska tillverkaren har lämnat in en patentansökan på flera globala marknader för en design som avviker från det traditionella. Kärnan i konceptet ligger hos den strategiska placeringen av speglarna under styret, fästa på framgaffeln precis under den övre gaffelkronan.

Även om det kan antas att kameror så småningom kommer att ersätta speglar, är speglarnas varaktiga enkelhet och anpassningsförmåga oslagbar. 

Som patentansökan beskriver, understryker tre avgörande fördelar denna nya design. Mest avgörande bland dessa är förbättringen av bakåtsikten. Även om speglar som är placerade under styret inte är något nytt, utvecklar Honda detta genom att placera speglarna något längre fram, vilket säkerställer att de förblir inom förarens blickfång över styret. Den avgörande fördelen här är att den reflekterade bilden i speglarna ligger under nivån på förarens armar och armbågar. Som ett resultat eliminerar denna positionering blockerade vyer, vilket är ett vanligt problem med traditionella spegelplaceringar.

Detta koncept har redan implementerats hos Hondas Hawk 11 Cafe Racer (som i skrivande stund endast säljs i Japan). Dock är Hawks speglar monterade på kåpan och går därmed miste om de ytterligare fördelarna som Hondas nya patentansökan erbjuder.

En av Hondas modeller som är redo att dra nytta av denna design är bland annat den förväntade efterföljaren till CB1000R. Detaljerade patentillustrationer av denna modell dök upp förra året, som visar upp en naken motorcykel baserad på CBR1000RR:s chassi och motor. På dessa bilder saknades dock de detaljerade spegeldesignerna, vilket tyder på att kommande CB1000R, som förväntas bli en högpresterande maskin, mycket väl skulle kunna introducera detta spegelkoncept.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser