
Legendariska Ducati Monster gjorde vågor när den debuterade 1992 och bidrog till att definiera vad vi idag anser vara en ”nakenhoj”, med ett chassi som vuxit upp på tävlingsbanan men som tillsammans med sin motor optimerats för vägen. Och nu, för modellåret 2026, utvecklar Ducati formeln igen och introducerar en helt ny femte generationens Monster.
Nya Monster är en produkt av sina föregångare, från den ursprungliga Miguel Galluzzi-designen till Andrea Amato-designen från 2021. Liksom den senaste designen sätter den nya Monster en ny standard som den lättaste i sin släktlinje, tack vare inte minst sin 890cc Ducati V2. Och även om den bibehåller 2021-modellens smalhet, återför den en del av det muskulösa utseendet från tidigare generationer.
Om vi tittar på skisserna för varje generation märker vi hur ramen har förändrats från att vara en av Monsters mest framträdande funktioner till en som nu knappt syns. Den ursprungliga stålrörsramen blev mindre med varje generation och ersattes så småningom av Ducatis aluminiummonocoque-ram för 2021, och är nu nästan helt dold. Traditionalister kanske ogillar vissa detaljer, men Ducati menar att detaljer som sidokåporna hjälper till att avleda varm luft från kylaren, samtidigt som de erbjuder en greppvänlig yta som hjälper förarna att bromsa.
Bränsletanken på 14,5 liter skapar samma bisonryggsprofil som tidigare Monsters, men sidorna blossar ut mer dramatiskt än på tidigare modeller, vilket skapar både en smal midja vid sätet och bredare axlar runt strålkastaren. Tankens framsida har två luftintag som en anspelning på Bart Janssen Groesbeeks andra generationens design från 2008.
Ducati V2-motorn är en bärande del av chassit, vilket bidrar till nya Monsters påstådda vikt på 160 kg (vått, men utan bränsle). Det är 4 kg lättare än föregående generation, återigen utan bränsle. Med en uppskattning av cirka 2,8 kg per amerikansk gallon bensin och en full tank på 14,5 liter, får vi en vikt på cirka 180 kg, fullt tankad.
Mer info i ett kommande nummer av Allt om MC.













