BMW Motorrad Press Day – Ring Knutstorp

Johan Nettebladt, Roland Stocker och Linus Lidalen från BMW avtäcker Ronna Noréns bagger-bygge, baserad på en R18 B.

De senaste åren har det blivit vanligare även bland stora mc-tillverkare att anordna lite mer lokala pressvisningar och provkörningar av nya modeller. I många fall är det beroende på den nyligen avblåsta pandemin, men aspekter som plötsligt extremväder och politisk instabilitet är givetvis även det sånt som gör att man grejar lokala pressdagar i olika länder. När ett märke som BMW ska presentera nya hojar för pressen så vill man såklart ge dem chansen att köra dem som om de stulit dem… Och med det i åtanke valdes Ring Knutstorp i Skåne som slagfält.

Det kan inte vara lätt att tillfredsställa vare sig återförsäljare eller journalister om man under en och samma dag på ett rättvist sätt ska kunna låta dem inte bara ”småfisa” omkring, utan verkligen vrida på rullen och utmana maskinerna. Speciellt om man, som BMW, är en av branschledarna både för supersporthojar och för klassiker. Och lägg noga märke till att vi inte ens har nämnt märkets mest framgångsrika modell genom tiderna.

För att damma av eventuella journalisters förutfattade meningar, förutsatt att de levt under en sten de senaste åren, så var Ring Knutstorp perfekt. I bakvattnet bakom närvarande Jesper Pellijeff, som nyligen slog Wayne Raineys 33 år gamla varvrekord på Anderstorp, samt ytterligare några sjukt snabba BMW-racers, fick även de snabbaste journalisterna se sig bli rejält ifrånkörda. Några av oss, som passerade bäst före-datum när det kommer till road racing för ett antal år sedan förstod att mer än några varv i det sällskapet skulle skapa en ny typ av ”kanonmat” på fartfronten… Men det fanns både elskoter, läskeblask och hamburgare i depån.

På eftermiddagen blev det en åktur med alla olika klassiker-hojar på vägar genom skånska bokskogar. Men nästa gång vill jag köra Ronna Noréns orangea R18.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser