Kawasakis kompressormatade vätgashoj

När andra fordonstillverkare har valt att jobba med konceptet med eldrivna motorer så är det ett koncept som inte riktigt har gått hem hos mc-tillverkare med tanke på att den mängd av dagens batterier som krävs för att göra eldrivna motorcyklar praktiska utanför storstadsmiljö helt enkelt är en rätt hög ribba att hoppa över. De flesta hoppas på solid state-batterier, men den tekniken är inte riktigt framme än och än mindre för massproduktion för fordon. Kawasaki presenterade sin hybrid Ninja 7 under 2023 och nu har de lyft på täcket och visar sin motorcykel med vätgasdriven förbränningsmotor. Egentligen har Honda, Suzuki, Yamaha och Kawasaki gjort gemensam sak med Toyota i att utveckla vätgasmotorn i HySE-koalitionen (Hydrogen Small mobility engine) och det här är första titten på en av prototyperna.

Det är däremot inga packväskor du ser baktill på motorcykeln, utan vätgastankar som dessutom tar bort passagerarplatsen. Motorn är en variant av Kawasakis kompressormatade radfyra som sitter i Kawasaki H2, men vi kan nog vara rätt säkra på att när och om den vätgasdrivna Kawan kommer i produktion så blir det en helt annan fågel.

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: