Indian lanserar Sport Chief

Clubstyle Indian Chief. Alla rätt. Till och med kepsen.

Indian Sport Chief är den moderna bikerns val. Med sjuhelvetesbromsar från Brembo, satanigatan-stötdämpare från FOX, inverterad framgaffel som gör att klockorna går fortare och en kåpa med crosstyre monterat på höga risers, så kan vi se att det är Indians ”clubstyle bike”. En stil som startade med Harleys modifierade FXR och Dyna-modeller när de hamnade i klubbmiljö. En clubstyle hoj följer en strikt kod. Performance, men inget lull lull. Föraren har heltäckande integralhjälm. Alltså en hoj som du ska kunna åka fort och långt på, men samtidigt wheela runt på väg hem från jobbet. Sen är det en populär vandringssägen att clubstylehojar är performance-inriktade så att föraren ska kunna köra ifrån snuten… men det är mer en kul och klämmig meme-text som inte har så mycket att göra med sanningen.

“2021 firade vi 100-årsjubileet för Indian Chief med en modellserie som hyllar den amerikanska motorcykelsportens glansdagar,” säger Ola Stenegärd, Director, Industrial Design hos Indian Motorcycle I den pressrelease som skickats ut från företaget, samtidigt som han fyller I att det handlar om att utveckla konceptet och ta fram komponenter som “som inte bara skapar stil och attityd som utstrålar prestanda, utan helt och hållet höjer ribban för power cruisers.”

Och vi fattar. 100mm längre, ställbara stötdämpare ger skarpare gaffelvinkel och bättre kurvegenskaper. 152mm höga risers med ett crosstyre är en amerikansk trend som sprider sig, dubbla 320-mm skivor fram med radialmonterade 4-kolvsok från Brembo så du kan stoppa framfarten snabbt… samt en kåpa som andas 90-tal, fast med en pathfinder-strålkastare som modifierar ljusbilden beroende på nedläggningsvinkel. Sen har den såklart en sjukt stor mängd extra tillbehör, för det är så alla hojtillverkare jobbar idag. Köp hojen och sen betalar du för extra pryttlar. Man har lärt sig av bilindustrin. Fast eftersom clubstyle egentligen är en minimalistisk stil så lär du inte behöva lägga ner grova pengar I onödan. I många fall behöver du bara se till att hålla pengar på ditt däckkonto. För det här ä ren hoj man skulle vilja börna runt med.

Pris då? 252.900 SEK I grundutförande.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: