annons
Hem » Nyheter » Triumph har uppdaterat Bonneville-serien
Dagens Bonneville-hojar samlade kring originalet från 1959.

Triumph har uppdaterat Bonneville-serien

Likt alla andra tillverkare Har Triumph fått anpassa sina hojar till det nya Euro5-reglementet som trädde i kraft 1 januari. Nu har de avtäckt 2021-års Modern Classic-serie, det vill säga Bonneville-modellerna. Vi pratar om T 100, T 120, Bobber, Scrambler, Street Scrambler, Speed Twin och Speedmaster. Utöver standardmodellerna finns även flera specialmodeller med namnet Triumph Factory Custom (TFC).

Utöver Euro5 hittar vi även mängder av uppdateringar vad det gäller färger, komfort, stötdämpare, fälgar, instrumentering, belysning och så vidare. Alla hojar har förstås inte fått allt, men alla har fått tillräckligt mycket för att Bonneville-modellerna fortsatt ska hålla Union Jack-färgerna i framkant av retrosegmentet. Gemensamt för alla är dock att de nu har en serviceintervall på 1.600 mil eller i gång per år.

Thruxton kom redan före jul. Kvar att presentera återstår Scrambler-modellerna, som Triumph återkommer till i mitten av april.

Street Twin & Gold Line LE
Instegsmodellen och storsäljaren Street Twin får tjockare sadel, nydesignade fälgar och förbättrad detaljfinish. Vi får även stifta bekantskap med specialversionen Street Twin Gold Line Limited edition. En serie på tusen maskiner förses med handmålad gulddekor på den mattsvarta lacken. Street Twin finns även som A2.

T100 ”Lill-Bonniens” 900-motor har försetts med 10 extra hästkrafter till 65. Dessutom sägs gasresponsen vara rappare och så rödmarkeringen flyttats upp 500 varv. Fyra kilon är bortbantade, gafflarna är nya och bromsarna vassare. Ny instrumentering och svartlackad motor blir det också. Finns även som A2.

 

T120 & T120 Black
”Stor-Bonnien” T120 Classic och T120 Black har lättats hela 7 kg till körklara 236 kg, mycket via lättare alufälgar istället för stål. På motorsidan ser vi en lättare kamaxel och förbättrad koppling. Bättre bromsar (Brembo) med dubbla framskivor och ny instrumentering står också på listan. Farthållare och två körprogram är standard.

Speedmaster
På den custominspirerande Speedmaster hittar vi nu 47-millimeters Showa-fjädring. Likt Street Twin har sittkomforten förbättrats med mer stoppning i dynan. Och så får den en ny instrumentering.

Bobber
Bobber kommer i bara en version då modellen Bobber Black utgår. Fast inte riktigt, nya Bonneville Bobber kan nämligen ses som en blandning mellan de båda. Fram ser vi ett fett 16-tumshjul på klassisk ekerfälg med dubbla bromsskivor. En större tank på 12 liter ska öka räckvidden med upp till 33 procent.