annons
Hem » Nyheter » T-planemotor i nya Triumph Tiger 1200

T-planemotor i nya Triumph Tiger 1200

Det har inte varit någon hemlighet att Triumph har en ny Tiger 1200 på ingång. Nu vet vi mer om den, men ännu inte allt. I Triumphs senaste pressinformation presenterar de motorn, samt delar med sig av några actionfyllda bilder. Således står det klart att även 1.200:an förses med T-planemotor, precis som 900:an, vilket kommer att ge hojen rejält med bottenvrid, men att den fortsatt är varvvillig mot rödstrecket. Några närmare specifikationer eller ytterligare information om hojen avslöjar de dock inte än.

Anledningen till att motorn kallas T-plane är vevstakarnas placering mot vevaxeln. I en traditionell trippel sitter de jämt fördelade per 360 graders vevaxelrotation, som ett Y ungefär, alltså med 120 graders mellanrum. Men då en fyrtaktscylinder bara tänder vartannat varv blir tändningen 240-240-240 grader. I Triumphs T-plane sitter vevstakarna ”ojämt”, eller fördelat på 90 – 180 -180 grader vilket ger en tändning på 180 – 270 -270.

I praktiken betyder det att motorn uppför sig mer som en V-twin på låga varv, alltså med bättre vrid, men att man fortsatt har den trecylindriga motorns effekt och varvvilja på höga varv. Och så låter det härligt knorrigt ur piporna.