annons
Hem » Nyheter » Polis vill ha sporthojsförbud

Polis vill ha sporthojsförbud

Det ökande antalet allvarliga olyckor med motorcyklar har skapat debatt i riksmedierna. I torsdagens upplaga av Svenska Dagbladet intervjuas en polischef i Stockholm som anser att sportmotorcyklar bör förbjudas. Hans krav baseras på analyser som säger att sporthojar är överrepresenterade i olycksstatistiken.

Under veckan har flera stora dagstidningar uppmärksammat den negativa olyckstrenden för motorcyklister. I onsdags publicerade både Göteborgs Posten och Svenska Dagbladet artiklar där Vägverket annonserar åtgärder för att komma tillrätta med problemet. Bland annat föreslås vidareutbildning för äldre som en gång fått mc-kort på köpet när de tog körkort för bil.

I en uppföljande artikel i gårdagens SvD intervjuas en trafikpolischef i Stockholm, Bengt Svensson, som vill se avsevärt mer långtgående åtgärder. Istället för äldre förare skjuter han in sig på snabba, effektstinna motorcyklar.

–Sporthojar bör förbjudas på allmänna vägar. De går i 300 km/h och har inget att göra bland vanlig trafik, anser Bengt Svensson.

Polischefen tror att det krävs en attitydförändring för att minska problemet.

–Det ska inte vara macho att köra så fort. Om motorcyklisterna håller hastighetsbegränsningarna skulle vi halvera antalet olyckor. Den sista utvägen blir att ändra lagreglerna om vikt och effektförhållanden, säger Bengt Svensson.

I den artikel som SvD publicerade i onsdags uttalade sig SMC:s generalsekreterare Per Johansson. Även han utpekade sporthojarna som överrepresenterade i olycksstatistiken.

–Sporthojarna utgör tio procent av beståndet och hälften av alla olyckorna, sade Per Johansson till SvD.

Vägverkets ledning är djupt oroad över olycksutvecklingen bland motorcyklister. Under hösten ska man genomföra en djupanalys av de senaste årens dödsolyckor. Sedan planerar Vägverket att i samråd med mc-branschen, berörda organisationer och myndigheter vidta lämpliga åtgärder.