annons
Hem » Nyheter » Nya BMW S 1000 R

Nya BMW S 1000 R

BMW har nu lanserat en ny version av sin S 1000 R, det vill säga nakenversion av racern S 1000 RR. Det vi får är således en helt ny och fräsch design, Euro5-godkänd motor, lättare och tystare växellåda, smidigare koppling samt en lättare, smalare ram där motorn getts en större bärande del. På den elektroniska sidan har BMW adderat MSR, vilket står vridmomentskontroll, det vill säga att bakhjulet behåller greppet även om man är för ivrig på gasen eller växlar ner för häftigt. Kurv-ABS, traction control och tre körprogram är standard och manövreras via den nya 6,5-tums TFT-instrumenteringen som BMW lånat från RR. Den som väljer till ett Pro-paket får fler körprogram, motorbromskontroll, wheeliekontroll och dynamisk bromskontroll. Kurvljus finns också som extra tillbehör. Utöver grundversionen erbjuds S 1000 R i tre paket; M, Carbon och Milled Parts.

Svenskt pris från 155.600 kronor.

Nedan följer BMW:s sammanfattning, saxat från pressmaterialet, översatt av Google Translate.

• 5 kg lättare, nyutvecklad 4-cylindrig radmotor baserad på S 1000 RR med ytterligare optimerad mellanregistereffekt och körbarhet samt ny utväxling från 4:e – 6: e växeln.

• Den lättaste dynamiska roadsten i sin klass: Viktminskning med 6,5 kg till 199 kg torrvikt eller 202 kg inklusive komfort- och dynamics-paket. M-paketet minskar fordonets vikt med ytterligare 4,8 kg (2 kg med smidda hjul / 3,7 kg med kolfiberhjul).

• Överlägsen effekt och vridmoment: 121 kW (165 hk) vid 11 000 rpm och 114 Nm vid 9 250 rpm.

• Minst 90 Nm vridmoment tillgängligt från 5 500 till 12 000 rpm. Mer än 80 Nm finns redan från 3000 rpm.

• Effektbesparande, linjär vridmomentkurva: Ännu bättre körbarhet över hela motorvarvtalsområdet.

• Nyutvecklad fjädring med ”Flex Frame”, med motorn fått en mer bärande funktion.

• Betydande förbättrad ergonomi tack vare ”Flex Frame” som gör att föraren kan ha knäna närmare motorcykeln.

• Svin med Full Floater Pro-kinematik och ny fjädring för ännu bättre respons och optimerat bakhjulsgrepp.

• Nytt, lättare avgassystem, EU5-kompatibelt.

• Ny 6-axlig IMU-box för exakt bestämning av lutningsgrad och anti-wheelie-funktion.

• ABS Pro för ännu bättre säkerhet vid bromsning som standard. Speciellt regnbromsläge med lägre bromskraft. ABS Pro som standard för ännu säkrare bromsning vid kurvtagning.

• WSBK-beprövad DynamicTraction Control (DTC) som standard säkerställer ännu större stabilitet vid acceleration.

• Tre körlägen ”Rain”, ”Road” och ”Dynamic” som standard.

• DTC-Wheelie-funktion som standard.

• Riding Modes Pro med ytterligare “Dynamic Pro” -läge inklusive justerbar wheelie control, engine brake and engine drag torque control (MSR) (MSR) samt Launch Control, Pitlane Limiter och Hillstart Control Pro som tillval från fabrik.

• Hillstart Control som standard.

• Shift Assistant Pro för snabba upp- och nedväxlingar är tillval från fabrik.

• Ny instrumentering med 6,5-tums, lättläst TFT-skärm inklusive ytterligare sportslägen, pilnavigering och uppkoppling.

• Ny LED-strålkastare och LED-lampor som standard.

• Adaptivt kurvljus och halvljus i Headlight Pro-paketet finns som tillval från fabrik.

• Helt nydesignade kåpor för ännu mer dynamisk styling.

• Attraktiv standardfärg och två extra varianter tillgängliga från produktionsstart.

• Utökning av BMW Motorrad-originaltillbehör och extra tillval, inklusive M-paket, Carbon-paket och Milled Parts-paket från fabrik.