annons
Hem » Minitest » MINITEST: Avon TrailRider

MINITEST: Avon TrailRider

Försäljningen av stora och kraftiga äventyrshojar, typ BMW 1200 GS och Triumph Explorer, ökar kraftigt i många länder runt om i Europa länder och är ofta de bäst säljande modellerna. De stora däcktillverkarna är därför inte sena på att plocka fram däck till dessa maskiner. Senast ut i raden är brittiska Avon med sitt nya adventuredäck TrailRider.
Avon kallar däcket för ett dualsport tire. Användningsområdet är 90 % asfalt och 10 % offroad.

– Våra analyser visar att många äventyrshojsåkare kör mest asfalt därför har vi valt att utveckla vårt däck mer mot detta underlag säger däckingenjör Ashley Vowles.
Däck av den här typen ska klara av att bära tungt, ha bra grepp på olika underlag samt en lång livslängd.

I nya TrailRider har man valt att jobba med tre olika gummiblandningar, en kraftigt stålstomme för att klara högre belastning samt en hög iblandning av silica. Med tanke på att engelsmännen har en stor erfarenhet av regn på sin ö är givetvis ett bra grepp på vått underlag prioriterat. Det uppfylls genom kraftiga vertikala spår i däckets mönster.

Vid provkörningstillället på de tyska alpvägarna är det dock torrt underlag som gäller.
Det märks att däcket är utvecklat mot landsvägskörning. Upplevelsen är att däcket uppför sig mycket följsamt och stabilt i de tvära svängarna och att det inte är några problem att hålla ett högt tempo på de krokiga vägarna. De tvära kasten mellan höger och vänstersväng flyter fint och vägens vita mittlinjer känns knappt.
Under testkörning kom frågan upp angående livslängden och en uppskattad sådan vid normal körning är mellan 900 och 1.400 mil enligt tillverkaren.

Däcket tillverkas i 18 olika dimensioner och hittas hos välsorterade däckshandlare.