annons
Hem » Motorcykel » Yamaha planerar en sömlös växellåda
Yamaha har patenterat ett system för R1, som tillåter växling utan avbrott i kraftöverföringen från motorn.

Yamaha planerar en sömlös växellåda

Yamaha har patenterat en transmission med sömlös kraftöverföring för sporthojen R1.

Sömlös transmission, eller ett system som låter föraren växla utan avbrott i drivningen av bakhjulet, är stort inom MotoGP. Där inledde Honda för ett par år sedan med att introducera ett sådant system och kort efter följde alla konkurrenterna efter.

Systemen är givetvis superhemliga och varierar i uppbyggnad mellan de olika teamen. De bygger dock på att hakar inuti växellådans kugghjul låser och låser upp de olika växlarna ungefär som ett på ett spärrhjul. Det låter två växla ligga i samtidigt, men att den långsammare växeln får snurra fritt. På så sätt ligger kraftöverföringen från motorn på hela tiden utan avbrott.

Patentet som Yamaha sökt gäller en växellåda där två växlar kan ligga i samtidigt, men där den långsamma växelns kugghjul snurrar fritt. Lådan är monterad på en R1-motor.

Bland gathojarna har det dock varit begränsat utbud på liknande system. Quickshifter hittas i och för sig på var och var annan prestandahoj, men hur snabbt man än växlar med den så orsakar man ändå ett avbrott i kraftöverföringen.

På skotersidan är förvisso CVT-lådorna vanliga och helt sömlösa i kraftöverföringen, och så har vi Hondas DCT-system med dubbel koppling.

Tanken med Yamahas system är att undvika den extra vikten som Hondas DCT-låda innebär, samt att hålla sig till ett system med vanligt kopplingshandtag och fotväxel istället för knappar. Det tillåter dock att två växlar ligger i samtidigt för ett kort ögonblick och låter alltså föraren växla helt utan avbrott i kraftflödet.

Sömlös transmission kapar tveklöst varvtiderna i MotoGP, med användbarheten på vanlig landsväg är tveksam. Det skulle dock öppna upp för att använda systemet i produktionshojsbaserade racingserier.

Nu är ju ett patent långt ifrån en produktionsklar hoj, eller ens halvfärdig koncepthoj, men det pekar ändå ut riktningen som Yamaha tänkt att arbeta i.