annons
Hem » Motorcykel » Tvåhjulsdrift, en bedrift
Guido Koch - tvåhjulsdrift

Tvåhjulsdrift, en bedrift

Det har tagit ingenjören och hojentusiasten Guido Koch tio år att utveckla den – en tvåhjulsdriven KMT 990. Maskinen visades upp på IMOT i München tidigare i år. En närmare kik visar att Koch har bytt ut den konventionella framgaffeln mot en hemmasmidd variant. Kraften fördelas till både bak- och framdäck via kedja och fördelen är så klart att maskinen får ett helt annat driv på löst underlag.

Basen är en KTM 990.

Att Koch har lagt ner mycket möda på systemet är ställt utom allt tvivel. Till exempel skickas kraft till framhjulet endast om bakhjulet slirar (har en hastighetsdifferens gentemot framhjulet) över fem procent. Via en knapp på styret kan dessutom framhjulsdriften helt stängas av.

Systemet kan stängas av helt för den som så önskar.

Patentet ligger klart och Koch har alla skisser och verktyg som behövs för att köra igång en massproduktion.

Vad tror ni, kommer någon av de större tillverkarna att nappa på den här idén?