annons
Hem » Motorcykel » Triumph Bobber – en första rapport
Triumph Bobber provkörd

Triumph Bobber – en första rapport

Traja jobbar hårt med att förnya sin Bonnevillefamilj. Senast ut är en linjeskön Bobber försedd med en parallelltwin på 1.200 kubik. Just i detta nu befinner sig vår utsände, Joachim Cruus, i utkanten av Madrid för att provköra det nya åket. Vi fick oss en kort pratstund med honom för att få några första intryck.

Halloj, hur har du det nere i värmen?

– Värmen? Det var två plusgrader och rejält med dimma när vi startade upp i morse. För första gången på spansk mark mötte jag en saltbil. Men nu, någon timma senare, så har det klarnat upp och vi har sol och en 11-12 plusgrader.

Vi är nyfikna, har du fått några tekniska specifikationer på den nya Bobbern?

– Nej, det har vi inte fått. Traja har sitt eget tänk kring det här med presskörningar. De vill att journalisterna först ska köra hojarna och bilda sig en egen uppfattning. Och sedan när vi kommer tillbaka ikväll så blir det en teknisk genomgång. En prisindikation har jag dock fått och maskinen kommer att kosta någonstans mellan 125-130 tusen kronor.

Okej, men hur är maskinen att glida fram på då?

– Det första som slår en är hur pass liten och kompakt maskinen är. Sitthöjden är låga 690 millimeter. Det andra är hur pass gott maskinen låter trots standardblåsen. Nu när vi har hunnit köra en stund i bergen så har också chassit överraskat positivt. Men det finns så klart saker som också är mindre bra med maskinen.

Som vad då?

– Det tänker jag hålla på ett litet tag. Den som läser Allt om MC 2-2017 får vet vad det är …