annons
Hem » Ledare » Tid för drömmar

Tid för drömmar

Det är den tiden på året. När gråvädret har landet i ett järngrepp. Åtminstone har det varit så här nere i söder. Det är mörkt, kallt och inte särskilt inspirerande. Det är nu tankarna kommer om att göra som grävlingen, igelkotten och grodan. Gå i ide och vakna upp lagom till våren.

Fast det går ju inte. Så det är bara till att bita ihop och härda ut. Själv fick jag ett välbehövligt avbrott i arbetet med årets fetaste nummer, det du håller i din hand just nu. Veckan innan jul drog jag nämligen till Gotland för att köra hoj. En högrest pjäs, gjord för att forcera valfri öken eller sprätta gotländsk kalksten med – nya Honda CRF 1000L Africa Twin. En maskin som onekligen har ett och annat att leva upp till. För trots att den gamla ”afrikanen” som gjorde entré till 1988 egentligen inte var särskilt banbrytande, BMW hade sedan 1980 en äventyrsmaskin med två cylindrar i programmet och Yamahas Super Ténéré 750 som lanserades 1989 var en betydligt kraftfullare motorcykel, kom den att bli väldigt omtyckt. För sin slitstyrka och de goda långfärdsegenskapernas skull. Och för att den var väldigt ”lagom”.

Det var många som sörjde när maskinen slutade tillverkas 2003. Och Honda tog synnerligen god tid på sig för att ta fram efterföljaren. Av märkets svenska representant får vi reda på att hojen varit ”på gång” i flera års tid. Och att maskinen har matchats hårt mot konkurrenterna och att detaljer har finslipats för att få allt precis rätt. Du har säkert redan förstått hur viktig modellen är för Honda.
Därför är det med stor nyfikenhet jag kliver ombord det enda exemplaret i Sverige, just när mörkret är på väg att falla, en dryg mil norr om Visby. Ett par knapptryckningar senare och varningslampan för att greppkontrollen är urkopplad lyser svagt orange. Det är bara någon grad över nollan. Och imma på visiret. Men jag sitter på en hoj och ska alldeles strax få sticka ut och spruta grus. Plötsligt är tankarna på det här med vinterdvala som bortblåsta, ja faktiskt nedskvätta med lera, iskallt vatten och kalkstensdamm. Och jag lever igen.

Om hojen var något att ha? Bläddra till sidan 6 och kolla!

Det här var mitt ”lyckopiller”. Men för dig som inte har lust att baxa ut hojen och dra en vinterrepa så finns det flera andra saker att se fram emot. För alldeles snart är det dags för motorcykelmässan. I år hålls den i Göteborg den 28-31 januari. Här finns stoff att väva drömmar av – nya kläder, nya hojar och inte minst nya och gamla motorcykelpolare att planera säsongen med. Vi finns så klart också på plats. Är du prenumerant finns det en extra god anledning att svänga förbi vår monter, ta med fikabiljetten som finns i det här numret så bjuder vi på kaffe med tilltugg. Vi tycker att det ska löna sig att prenumerera!

Och varför inte ladda upp inför årets mc-händelse med att bläddra igenom vår MotorcykelGuide, fullpackad med bilder och fakta på 2016 års maskiner. På så vis får du full koll på vad du absolut inte får missa när du är på plats i Göteborg.
Vi ses!