annons
Hem » Motorcykel » V4:a och fet Scrambler från Ducati

V4:a och fet Scrambler från Ducati

EICMA 2017 är igång. Första presskonferens ut hölls av Ducati, som på hemmaplan brassade på rejält. Bland annat med ett par nya varianter på Scrambler 800 kallade Mach 2.0, Desert Sled Black Edition och Street Classic. Men kanske mer intressant var att Ducati nu skohornar ner den luftkylda motorn som tidigare satt i Monster 1100 i ett Scramblerchassi. Med 86 kusar blir den klanens överhuvud. Hojen bjussar dessutom på dubbla skivor fram och traction control.

Ny stor-Scrambler. 1.100 kubik och med ett utpris på 133.900 kronor.

Multistradafamiljen får också ett nytt överhuvud. Italienarna har nämligen tagit upp slagvolymen till 1260 kubik på sin allrounder. Effekten hoppar upp till 158 hästkrafter, men mest intressant är  att vridet mellan 3.500-7.500 rpm har hissats upp rejält.Också chassit har setts över. Bland annat har svingen förlängts med 48 millimeter och gaffelvinkeln rätats ut med en grad.

Multistradan uppdateras på en räcka punkter, bland annat tas motorn upp för lite mer effekt och betydligt bättre vrid i mellanregistret. Priserna börjar vid 206.900 kronor.

På customsidan, ja Ducati verkar ju numera även i detta segment, debuterar XDiavel S, en extra högspecad variant på den redan maffiga XDiaveln.

För den som gillar att köra bana kan nya Panigale 959 Panigale Corse, försedd med Öhlinsdämpare, Akradämpare i titan Akradämpare och en motor som lämnar goda 150 hästar, kanske vara något.

Panigale Corse 959 , för den sportigt lagda.

Häftigaste nyheten har vi sparat till sist – helt nya Panigale V4. En 214 hästkrafter starkt maskin med massor av teknik från MotoGP-sidan, bland annat är motorn tiltad bakåt 42 grader i ramen. Detta för att den ska bli så kort som möjligt i längsled. Torrvikten anges till 174 kilo, fem mer än gamla twinnen Panigale 1299.

Nya Panigale V4, här i S-utförande.

Panigale V4 är välförsedd på elektroniksidan med bland annat avancerad traction control, kurv-abs, quick shifter på både upp och nedväxling samt dynamic slide control. Ja, du läste rätt. Elektronik för att hjälpa föraren att köra med uppställ. Galet. Men coolt. För den som vill ha ännu mer en variant kallad Speciale. Ett 226-hästars monster enbart avsett för bana. Maskinen kommer endast att tillverkas i 1.500 exemplar. Priset? 399.900 kronor. Standardmodellen kostar 227.900 riksdaler.

Vilken av dessa maskiner är du mest nyfiken på? Kommentera gärna nedanför!

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*