annons
Hem » Ledare » Rätt sak på fel plats

Rätt sak på fel plats

Säg ordet grus till en knutte och majoriteten rynkar på näsan och ser allmänt purkna ut. För de små stenfragmenten innebär huvudbry för de allra flesta av oss. Gruset ligger där i vägkanten eller i kurvan, redo att göra livet surt för varje motorcyklist som inte har sina sinnen på helspänn. Alla som har varit med om att få ett framhjulssläpp mitt i en kurva vet att det är en mindre angenäm upplevelse.

Enligt den olycksstatistik som försäkringsbolaget Svedea har tillgång till orsakar lösgrus på asfalt ungefär 600 mc-olyckor varje år. 300 personer skadas och i snitt omkommer en person varje år. De flesta olyckorna sker under under mars, april och maj. Anledningen är så klart att gruset så tidigt på säsongen inte har sopats upp efter vintern. Helt säker från det förrädiska lösgruset kan man så klart aldrig vara, men efter den 31 maj ska allt grus från vinterväghållningen vara bortsopat såväl i Norrland som Skåne.

Den som kikar lite noggrannare på alla tabeller och diagram upptäcker snart att det inte ser likadant ut över landet. I vissa län är olycksrisken större. Du som bor i Södermanland, Östergötland, Kalmar eller Uppsala län bör vara extra vaksam, medan du som gasar runt på de norrländska vägarna löper minst risk att köra omkull på grund av lösgrus.

Nu är det ju så att grus inte sällan slängs ut vid vägarbeten också. Och dras upp på vägarna av bilar som genar i kurvor och vispar upp otyget på asfalten. Men allt grus är inte av ondo för oss hojåkare. Nejdå. För flera av oss åker mungiporna upp vid blotta tanken på att få lägga några feta bredsladdar så att dammet yr. Men då ska underlaget vara enbart grus, vi vill inte ha någon asfalt under.

I det här numret kör vi tre maskiner som utger sig för att vara riktiga tuffingar. Det är nya Honda Africa Twin, BMW F 800GS Adventure och Triumph Tiger 800 XCA. För att testa dem ordentligt har vi kört både asfalt och grus. Och vi kunde konstatera att en maskin var bäst när det vankades riktigt tuff offroadkörning. Och att en var lite extra komfortabel när det stod motorvägsmal på slät asfalt på körmenyn. En av hojarna gjorde inte bort sig på varken det ena eller det andra underlaget. Vilken som vann? Vänd på sidan och läs, vettja.

Till sist vill jag ta tillfället i akt och tacka er prenumeranter och lösnummerköpare. För häromveckan damp TS-siffrorna ner. Uppmätta och officiella siffror framtagna av Tidningsstatistik AB som visar hur många tidningar vi i snitt har sålt av varje nummer under 2015. Glädjande nog visade de på en ökning (om än blygsam). Tack för det!

Nu blir det dessutom enklare att läsa Allt om MC. Hur då, kanske du undrar? Jo, från och med detta nummer kan du läsa Allt om MC även digitalt, till exempel i din smartphone eller på din surfplatta. För prenumeranterna blir det här så klart gratis, en bonus helt enkelt. Och med tiden blir det här som ett sökbart bibliotek för dig som prenumererar, inte så dumt va? Lösnummerköparen ska inte heller gå lottlös, det kommer nämligen bli möjligt att också köpa enstaka nummer av tidningen. Även äldre utgåvor. Ta dig gärna en kik på appen, sök på Allt om MC i Google Play eller på  App Store.

Till sist – se till att dina hojplaner inte blir grusade, ta det försiktigt ute på vägarna.