annons
Hem » Nyheter » På crossfronten mycket nytt

På crossfronten mycket nytt

Cross- och enduromaskinerna är som vanligt de första att göra entré som -05:or. Tillverkarna bjuder på en hel del nyheter. Hondas CRF 450R får en ny aluminiumram som ska vara både styvare och lättare. Förändringar i lufboxen ska ge ett effekttillskott och sammantaget blir cykeln 1,5 kilo lättare tills i år. CRF 250F får en omarbetad topp för bättre bottendrag och bantas dessutom med ett kilo.

Husaberg slipar också till sina modeller. FC 450 får titanventiler. Jätteenduron, FE 650, får ett minskat slag och krymper därmed volymen till 628 kubik. Detta för att ge en pålitligare motor. Hela sortimentet får en nya alu-sving som uppges vara 30 procent styvare än den gamla.

Husqvarna gör försiktiga ändringar. Ny bakdämpare från Sachs är största skillnaden mot fjolårshojarna. Kawasaki visar upp en helt omgjord KX 250. Smalare ram, brantare gaffelvinkel, omarbetat bakdämparlänkage, ny kylare och mer krut i motorn utlovas av teknikerna. KX 125 får endast mindre ändringar. Den lilla fyrtaktaren, KX 250F får ändrad portning i motorn och förstärkta drev i växellådan. Tyvärr blir det ingen KX 450F till i år, möjligen till 2006.

Suzuki ståtar med en helt ny RM-Z 450 med alu-ram. På denna modell fungerar växellådan som oljesump och lådan har endast fyra lägen för att hålla nere vikten. RM 125 och 250 får finputsningar på bland annat motorsidan. 250-kubiks fyrtaktaren får samma ändringar som Kawas.

Yamaha kör hårt med aluminium – både YZ 125 och 250 får ramar i lättmetall. 125:an får också en helt ny och förbättrad motor. De två fyrtaktarna på 450 och 250 kubik får ny topp och modifierade förgasare. Enduromodellerna, med förnamnet WR, för bättre avgasrening och en lägre sitthöjd.