annons
Hem » Nyheter » Nya Zero SR/F är här!
Zero är kanske den elhojstillverkare som mest anammat en traditionell mc-design.

Nya Zero SR/F är här!

Uppdatering 28 feb: Vi har nu fått ett svenskt pris, som blir 239.900 för standardversionen och 264.900 för den mer utrustade premiumversionen.

Den amerikanska elhojstillverkaren Zero var något av pionjärer på den elektriska marknaden för tvåhjulingar. Företaget grundades 2006 och fyra år senare hade de sin första hoj till försäljning. Allt om MC provkörde den 2011 och betyget var blandat. Plus för innovationen, men tummen ner för räckvidden.

Allt om MC provkörde Zero 2011. Mycket har hänt sedan dess.

Det är milsvid skillnad på första generationen och dagens nyhet, trots att det inte ens gått tio år. Framför allt andas designen och tekniken numera ”riktig” motorcykel med stabil fackverksram och mc-dimensioner på drivning och bromsar, istället för dåtidens mer trampcykelliknande doningar.

Utseendet är en sak men även siffrorna som Zero anger är rejält uppdaterade: 32 mils räckvidd, en timmes laddningstid till 95 procent, 110 hk, 190 Nm och 226 kg. (Att jämföras med 2011: 9 mils räckvidd, 4 h laddtid, 108 km/h …)

Motorn är en ny ZF75-10 och drivs av ett ZF 14.4 lithium-ion-batteri. Nya Zero är dessutom utrustad med Bosch Motorcycle Stability Control (MSC), som läser av hojens rörelser och assisterar föraren med kurv-abs och traction control men även vridmomentet påverkas. Vidare finns fyra manuella effektlägen. Och precis som man kan förvänta sig av en modern elhoj kan man justera och följa allt digitalt via en app.

Två versioner byggs, en premium med 6kW-laddare, handtagsvärme och extra utrustning samt en standard med 3kW-laddare.

Zero tas till Sverige av Mickes Motor i Växjö och MC Konsult i Lidköping.