annons
Hem » Nyheter » Nya Suzuki V-Strom 1050 / XT
Suzuki V-Strom 1050XT

Nya Suzuki V-Strom 1050 / XT

Suzuki har stylat om sin stora V-Strom till 2020. Modellen flörtar nu rejält med tillverkarens storsäljare från 90-talet, DR 800, även känd som Dr Big då hojen bestyckades med den största serietillverkade encylindriga motorn någonsin. Vi snackar 779 stånkande kubik som gav 50 hk.

Dagens V-Strom har dock, som namnet antyder, en V-twin på 1.037 kubik. Den har förvisso inte ökat i storlek, trots namnbytet från 1000 till 1050, men den har Euro 5-anpassats och i samband med det hittade japanerna även fler hästar, från 100 till 107.

Ram och sving är lever vidare från föregående modellversionen men på den elektroniska sidan hittar vi en uppdaterad traction control, ny LCD-display och ride-by-wire vilket i sin tur gjort det möjligt med tre körlägen. Och förutom ny design på kåporna är framrutan numera justerbar.

Utöver standardversionen kommer även 1050 XT med ekerfälgar, handtagsskydd och motorbågar, men även med det vassaste ur Suzukis elektroniska arsenal. I hjärtat sitter en IMU som läser hojens alla förehavanden och styr allt från kurv-abs och farthållare till traction control. Eller om vi ska prata Suzukispråk: En ny Suzuki Intelligent Ride System med Motion Track Brake System, Hill Hold System, Slope Depent Control System, Load Dependent Control System och Cruise Control System.

För den som vill ha extra allt kommer även en XT Adventure med full packutrustning. Dessutom kommer Suzuki att erbjuda nya V-Strom som 35-kilowattare för A2-behörighet.

Suzuki V-Strom 1050

Suzuki V-Strom 1050XT

Suzuki DR800S -90