annons
Hem » Motorcykel » Nya R 1250GS och RT är här!
BMW R 1250GS, 1250RT

Nya R 1250GS och RT är här!

Äntligen är de officiella – nya BMW R 1250GS och 1250RT. Båda försedda med den kraftigt uppdaterade boxerspisen på just över 1.250 kubik (1.254 för att vara exakt).

Motorn är som vi rapporterat om tidigare utrustad med en teknik kallad Shiftcam, vilket gör motorn både mjukare i sitt uppträdande såväl som effektivare på både låga och höga varvtal. Kolla in videon vi delade häromdagen för mer info.

Motorn leverarar 136 hästkrafter, vilket kan jämföras med föregångarens 125. Minst lika viktigt är att vridet har hissats från 125 Nm till 143 Nm. Som standard har de båda maskinerna två körprogram, ASC och start-i-backe-hjälp. Precis som tidigare kan fler körprogram och en mer avancerad traction control köpas till.

Nya BMW R 1250GS

Ny är dock DBC, Dynamic Brake Assistant. Ett system som reducerar motoreffekten vid inbromsningar. Låter det knasigt? Kanske är det inte så dumt i en paniksituation när kopplingen inte hinner dras in?

ESA som kompenserar för lastvikt erbjuds numera även på RT-modellen. Nya GS har LED-strålkastare som standard. Dessutom är den nya tft-displayen som introducerades till 2018 års modell numera standard. RT:n får hålla tillgodo med en lite mindre display kompletterad med analoga varv- och hastighetsmätare.

Nya BMW R 1250RT

De svenska priserna har i skrivande stund inte satts.

Mer info hittas här.

En kommentar

  1. Äta kakan och ha den kvar. Kollade teknikvideon och ide´n verkar vara sund men man får hoppas att den inte funkar lika ryckigt som Hondas vtec. Suzuki GR 650 (80-tal ?) hade ett varvtalsberoende system som ägarna var mycket nöjda med. Om det var tändning el. kamtider törs jag inte säga.
    Största problemet med nya GS är bankens (realistiska) bedömning av min kreditvärdighet.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*