MISSA INTE!
annons
Hem » Motorcykel » Ny Ténéré (och mer) från Yamaha
Nya grusbusarmaskinen är här – Ténéré 700.

Ny Ténéré (och mer) från Yamaha

Först att äntra scenen nere i Milano var 3CT – en trehjulig skoter. Än så länge endast en prototyp. Men mycket tyder på att den här 300 kubik stora trehjulingen kommer att gå i produktion.

Yamaha 3CT – än så länge endast en prototyp.

Tiltmekanismen har vidareutvecklats och lättats på konceptmaskinen.

Men Yamaha nöjer sig inte där utan rullade också in en GT-variant av Niken. Försedd med högre ruta, en komfortablare sadel, 25-liters sidoväskor och eluppvärmda handtag gör maskinen bättre lämpad för långturen.

Niken kommer nu i ett touringvänligt GT-utförande.

Centralstöd och ett extra 12-voltsuttag kompletterar bilden.

Yammafolket pratade sig varma om skotersegmentet. Deras XMAX 300 säljer som bara den i Sydeuropa och nu kommer den i ett extra påkostat utförande kallat Iron. Det innefattar omstöpt sadel med ryggstöd, aluminiumdetaljer och tonat bakljus.

TMAX 300 IRON

De japanska märken har de senaste åren förstått att de kan slå mynt av sin historia. Nya XSR 700-modellen är ett exempel på det. Och det hörs på namnet vilken maskin den vill likna, XTribute. Den klassiska offroadaren, XT 500. Närmare bestämt 1981 års modell av denna.

Yamaha XSR 700 XTribute

Styret är av crosstyp och fotpinnarna har bytts till mer ”offroadiga” diton. Däcken har så klart också bytts ut mot lite mer nabbade doningar för bättre grepp på grus. Sadeln är omstöpt och av det plattare slaget och för extra retrokänsla har framgaffeln begåvats med svarta gummidamasker.

Yamaha R1 debuterade 1998. 20 år sedan, alltså. Det ville så klart Yamaha fira. Och det gör de med en specialvariant av hojen kallad GYTR. EN superexklusiv pjäs som endast kommer att tillverkas i 20 exemplar. Maskinen är inte gatlegal utan max fokus ligger på bana.

Endast 20 ex av den här godingen kommer att tillverkas.

Bland smaskigheterna noteras Akrasystem i titan, Brembobromsar och Öhlinsfjädring. Ekipaget väger in strax under 170 kilo med full tank.

Allra sist kom så hojen vi väntat på sedan 2016 – nya Ténéré 700. Äntligen är den produktionsklar. Motorn har man lyft över från MT-07. Det är alltså en parallelltwin som i det här utförandet ger 72 kusar. Hojen är rejält offroadmässig vilket bland annat märks på det 21 tum stora bakhjulet vilket parats ihop med ett 18 tum stort bakhjul.

Nya Ténéré ser ut att bli en riktigt grusvägsspecialist.

Fjädringsvägen är väl tilltagen och den mäter 210 millimeter fram och 200 millimeter bak. Tanken rymmer 16 liter vilket enligt Yamaha ska räcka till runt 35 mils körning. De låsningsfria bromsarna kan kopplas ur, vilket många grusspecialister föredrar, åtminstone på bakhjulet. Sadelhöjden mäter 880 millimeter och markfrigången är 240 millimeter.

Nix, ingen färgdisplay här inte.

Precis som på Yammas fabriksracers i Dakarrallyt har nya Ténérén försetts med fyra ledstrålkastare i fronten för extra frikostigt ljusflöde.

Varför ha en strålkastare när man kan ha fyra?

Ekipagets vikt är i nuläget inte fastställd, men vi gissar på just över 200 kilo med full tank.

Läs mer om nyheterna här.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*