annons
Hem » Motorcykel » F4 Claudio – en hyllning i kolfiber
MV Agusta F4 Claudio.

F4 Claudio – en hyllning i kolfiber

Claudio Castiglione är mannen som återupplivade MV Agusta på 90-talet och har, under sin karriär, framgångsrikt varit inblandad i märken som Cagiva, Ducati och Husqvarna. Det var under hans ledning som MV återupptog produktionen av superbikeracern F4 750. Hojen designades av Massimo Tamburini och blev utgångspunkten för märkets andra vassa maskiner som F3 och Brutale.

MV Agusta F4 Claudio har en unik broderad sadel med Claudiologga. Även på tanken finns en logga.

F4 kommer snart som en helt ny generation, för att klara de nya avgaskraven, men innan dess rullar MV Agusta ut en begränsad upplaga av den nuvarande modellen.

Det rör sig om en hyllningsmodell till just Claudio Castiglione – givetvis med allt tänkbart extra lull-lull.

MV Agusta F4 Claudio.

Det som möter ögat först är givetvis den unika lacken och de många Claudio-logotyper som broderats, lasergraverats och lackats på olika ställen. MV Agustas maskiner brukar vara en fröjd för ögat och i egenskap av samlarmodell så har givetvis extra tid lagts ned på F4 Claudio.

Modellen baseras på den redan supervassa F4 RC och delar en hel del komponenter med tävlingshojarna i World Superbike Championship.

Några knappar i klara färger. Trots hojens avancerade elektronik så har kontrollknapparna något minimalistiskt över sig.

Vevstakarna är av titan och jobbar med en ombearbetad och balanserad vev. Ventilerna är radiellt placerade i förbränningsrummen och insugstrattarna är variabla i längd. Toppens insugs- och avgasportar är förfinade på F4 Claudio för bättre flöde.

Konfigurerad för bankörning vrider motorn ur sig 212 hk vid 13.450 rpm och med den gatlegala standardsetupen landar effekten på något lägre 205 hk.

SC-Project racingsystem i titan tar hand om avgasflödet. Givetvis även det med en Claudio-logga.

Avgasrören är ett racesystem i titan. Motorn har fyra olika mappningar att välja mellan – normal, sport, regn och custom. Den sistnämnda är ny och låter föraren välja sin egen snabbmappning med parametrar som gasrespons och motorbroms. Den elektroniska växellådan Up&Down MV EAS 2.0 sitter som standard på den här hojen och går att montera av vid behov. Lådan jobbar mot en flerskivig slirkoppling och traction control kan ställas in i åtta olika nivåer.

Fullt justerbar fjädring från Öhlins.

Fjädringen kommer från Öhlins finaste hylla och fyrkolvs monobloc-ok från Brembo biter åt runt framhjulets dubbla, 320 mm stora skivor.

Kolfiberfälgar och radiella fyrkolvs monobloc-ok från Brembo. Specifikationerna på hojens komponenter tillhör toppskiktet.

Nästan allt på hojen är tillverkat i dyra lättviktsmaterial. Samtliga kåpor, men även fälgarna är i kolfiber och som vi nämnt tidigare används även titan friskt vid tillverkningen, liksom maskinbearbetad aluminium.

Skyddsöverdraget döljer på inga sätt vad som finns under.

Kort sagt är MV Agusta F4 Claudio en drömhoj för den som vill öra fort med stil – en väldigt dyr och svåruppnådd dröm. Modellen kommer bara att tillverkas i 200 exemplar och släpps i USA i juni 2019. Priset? Strax över $83.000, alltså över 755.000 kronor.