annons
Hem » Minitest » MINITEST: Arai RX-7V
  • Ny visirmekanism ger ökad säkerhet. Den nya hjälmen till vänster.

    Ny visirmekanism ger ökad säkerhet. Den nya hjälmen till vänster.

MINITEST: Arai RX-7V

Arai har alltid gått sin egen väg. Inte så konstigt kanske, de har varit i branschen sedan 1926. Företaget grundades av Hirotake Arai av en enkel anledning – han gillade att köra hoj men det fanns inga hjälmar att få tag i i Japan. Hattmakare som han var beslöt han sig därför för att dra igång en egen hjälmtillverkning. Idag ägs företaget av hans son och när vi är på plats på Isle of Man för att prova företagets senaste skapelse, den sportiga RX-7V, är det Akihito Arai som hälsar oss välkomna.

Arai har alltid nischat sig extra hårt på det här med säkerhet. Således handlar mycket av presentationen av den nya toppmodellen om just detta.
– En mycket viktig aspekt är att ha ett starkt ytterskal, därför har vi förstärkt det med 30 procent jämfört med föregångaren utan att öka vikten, mässas det från podiet.
Något som Arai också trycker hårt på är att ha ett så runt skal som möjligt, eftersom det kan minska våldet på huvudet vid en eventuell olycka.
– Vid våra studier av verkliga olyckor har det visat sig att islaget ofta sker på sidan av hjälmen, därför har vi en helt ny visirmekanism på RX-7V vilket har möjliggjort att vi har kunnat flytta ner den och på så sätt få en slätare och starkare yta där de flesta islag sker, säger Michio Arai.

Andra förändringar är en helt ny inredning, tre millimeter extra utrymme i hakpartiet och omarbetad ventilation för bättre luftflöde (och kylning). Också aerodynamiken har förbättrats, vilket ska ge en tystare och stabilare hjälm i hög fart.
Men, kanske någon invänder, hjälmen ser ju inte särskilt rund ut med alla de här luftintagen? Sant, men de är ditlimmade och konstruerade så att de enkelt lossnar vid en eventuell krasch. Det är också en av ganska få hjälmar som klarar både Snell och ECE-standarden. Snell är en amerikansk standard som av många anses som betydligt tuffare än ECE-normen vi har i Europa.

RX-7V kostar 7.999 kronor i svart eller vitt utförande. Mycket pengar, javisst, men så är den också handgjord långt där borta i Japan. Varje hjälm tar bortemot 18 mantimmar att färdigställa.
Nu är det hög tid att dra på krukan och känna lite på den. Vi befinner oss på en racerbana, fri fart således. Det första som slår oss är det ökade utrymmet i hakpartiet. Tre millimeter låter inte mycket, men det gör att hjälmen känns klart mindre klaustrofobisk. Det andra är hur välventilerad den är. Med reglagen fullt öppna blåser massor av frisk, kall luft, in till skallen. Riktigt skönt under heta dagar eller under ett svettigt pass på racerbanan.

Hjälmen är också relativt tyst och dessutom dragfri tack vare det demonterbara textilskyddet under hakan. Inredningen känns behagligt mjuk och behaglig. Vad finns det då att anmärka på? Jo, vi kom inte riktigt överens med visirlåsningen. Arai envisas nämligen med att ha en i vårt tycke onödigt krånglig extra låsning för att hålla visiret i nedfällt läge. Det här kan säkert vara bra ute på racerbanan där det vore fullständig katastrof om visiret flög upp, men för dagligt bruk blir hanteringen väl omständlig.

Och så har vi priset. Men som bekant kostar det att ligga på topp.
Mer info om krukan hittas på www.araihelmets-europe.com eller hos importören www.allright.fi