annons
Hem » Nyheter » Mer om nya K 1200S

Mer om nya K 1200S

Den 1 juni gav chefen för BMW Motorrad, Dr. Herbert Diess, klartecken till att starta upp serieproduktionen av den nya sportmaskinen. Motordatan, som hittills har gissats fram, har också läckt ut. Effekten i den 1.157 kubik stora fyran är 167 hästar. Effekten plockas ut vid 10.250 rpm. Vridet går inte heller av för hackor – eller vad sägs om 130 Nm vid 8.250 rpm och hela 70 procent av maxvridet från 3.000 rpm.

Motorn har torrsumpsmörjning vilket har möjliggjort ett plant vevhus och förhållande borr/slag är 79×59 millimeter. En nyhet är framgaffeln, kallad Duolever. Systemet har två rörliga längsgående länkar infästade i ramen som styr framhjulet i den upp- och nedåtgående rörelsen. En gjuten aluminiumgaffel är via två kulleder sammanbunden med de längsgående länkarmarna. Detta medgör en precis styrning.

Ytterligare en längsgående arm är kopplad till fjäderbenet vilken svarar för fjädring och dämpning. Sammantaget ger Duolever en utmärkt styvhet i kombination med låg vikt. För att ytterligare trimma vägegenskaperna är K 1200S försedd med elektriskt reglerad förspänning och dämpning (ESA). Styrreglaget manövreras enkelt från styret under färd.

Maskinen har katalysator, delintegralbromsar och kardandrift. För alla nagelfarande siffernissar kan vi rapportera om att BMW:s egen testförare satt en tid på 7.57 runt Nürburgrings nordslinga. För de oinvigda kan vi rapportera att hojrekordet ligger på 7.49 – satt på en Honda RC30 1993.