annons
Hem » Filmer » Mer av det mesta med Multistrada 1260 Enduro

Mer av det mesta med Multistrada 1260 Enduro

Ducatis äventyrshoj Multistrada Enduro har sedan den dök upp 2016 legat i framkanten vad det gäller teknik och körglädje. Nu kommer Multistrada 1260 Enduro med en hel del extra att tillföra.

Testastretta-spisen har växt med 64 kubik i cylindervolym och fått tilläggsbokstäverna DVT – vilket betyder variabla ventiltider. Enligt Ducati ska kombinationen förutom mer kraft, ge en mjukare gång och betydligt mer drag i botten.

Ducati Multistrada 1260 Enduros många körinställningar och den större, mer bottenstarka motorn lär komma väl till pass vid tuffare körning.

Olika ”Riding Modes”, eller körlägen, hjälper föraren att få kontroll över hur kraften levereras från motorn. Föraren ska dessutom få lite mer precis kontroll över gasspjället med hjälp av det nya Ride by Wire systemet.

De standardmonterade elektroniska hjälpmedlen är även i övrigt talrika. Kurv-ABS, handsfree, farthållare, kurv-ljus, antispinn och ett system som motverkar hjullyft. Dessutom hittar vi quick shifter som funkar på både upp- och nedväxling. Detta tillsammans med Vehicle Hold Control, en avancerad start-i-backe-hjälp som fungerar både i upp- och nedförsbackar och som kan hålla bromsarna i upp till 10 sekunder.

Styre, sadel och hela hojens tyngdpunkt kommer att vara lägre än föregångarens.

Multistrada är ingen liten hoj och kortare förare kan uppleva den som hög i sadeln. 1260 Enduro får en omarbetad ergonomi med inte bara lägre styre och sadel utan även en lägre tyngdpunkt över huvud taget.

Ekerfälgarna mäter 19” fram och 17” bak och hålls under kontroll av en semiaktiv fjädring som fått en ny sättning.

Tanken är på 30 liter, vilket ger en räckvidd på över 45 mil.

 

På förarplatsen hittas en 5” stor färgdisplay och Ducatis ”Human Machine Interface” som ska ge ägaren kontroll över hojens alla inställningar på ett användarvänligt sätt. Det infattar också Ducatis multimediasystem och bluetooth.

Har du en smartphone, så finns det givetvis också en app framtagen för din Ducce (till och med tvättmaskinen hemma har ju wifi och tillhörande app). Ducati Link App låter dig justera hojens olika förinställda körlägen efter eget tycke och välja aktuellt ”Journey Mode” – vilket är en kombination av last och körläge. Allt via smartphone. Du kan också få hjälp att hitta närmsta Ducati-handlare och dela med dig av rutter och uppmätta prestanda till andra Ducce-ägare.

Multistrada 1260 Enduros olika förprogramerade körlägen kommer att kunna justeras manuellt för att passa ägaren.

Ducati Multistrada 1260 Enduro kommer att premiärvisas på Milano-mässan och komma ut i handeln i början av 2019.