annons
Hem » Motorcykel » Honda mellanklassatsar
2019 års Honda CBR 650R har sportats till rejält.

Honda mellanklassatsar

Till 2019 har Honda tagit ett rejält grepp på sin CB 500-serie. Hela trion; CBR 500R, CB 500F och CB 500X får en motoruppdatering, vilken har resulterat i fyra procent mer effekt och vrid än i föregångaren. Samtliga förses också med en omstöpt instrumentering av lcd-typ med växelindikator.

Ny instrumentering!

Led-ljus runt om blir standard och slirkoppling som dessutom löper lättare än den gamla sitter på plats. Dessutom är ljuddämparen ny för kaxigare look och mer skönsång. Och så har bakfjädringen arbetats om.

Honda CB 500F

R-modellen får omstöpt plast och kåpa. Detta för att efterlikna Fireblade. Körställningen har också blivit betydligt mer framåtlutad. F-maskinen får också en omarbetad styling för en mer aggressiv look.

Den högresta allroundern, CB 500X, har fått ett ännu tydligare offroadfokus. Det märks bland annat på att 17-tumshjulet fram har bytts ut till ett 19-tums dito. Men också på att fjädringen fått lite längre slag.

Honda CB 500X

Sadeln har smalnats av så att hojen inte ska bli allt för hög.

Till 2019 utökas Neo Sports Café-familjen med CB 650R. Stilen känns alltså igen, med en karakteristisk, rund strålkastare och den minimalistiska designen.

Honda CB 650R

650-modellen begåvas med radialmonterade fyrkolvsok, en 41-millimetersgaffel från Showa och slirkoppling. Traction control sitter också på plats. Instrumenteringen är ny och denna delas med CB 500-familjen.

Jämfört med gamla CB 650R har nykomlingen bantats sex kilo. Tillsammans med en lättare motortweak, vilken har hissat upp effekten ett snäpp, resulterar det här i en piggare hoj. För att ytterligare förstärka detta har Honda både flyttat fram och sänkt styret något.

Sist ut i mellanklassatsningen är CBR 650R. Motormässigt delar den förändringarna med nakenhojen.

Honda CBR 650R

Men den stora grejen med förvandlingen från gamla CBR 650F till CBR 650R är så klart just det där lilla sportiga R:et. För att leva upp till det är plasten omstöpt, så klart för att efterlikna mäktiga Fireblade. Och precis som på CBR 500R har körställningen blivit betydligt mer framåtlutad.