annons
Hem » Filmer » Harleys nya spis

Harleys nya spis

Harley har presenterat en ny twin, kallad Milwaukee-Eight. Den är starkare än föregångaren och  svarar snabbare på gaspådrag, har bättre omkörningsförmåga, ett renare ljud och bättre bränsleekonomi samtidigt som köregenskaperna är mjukare och mer följsamma. Spisen kommer i första hand landa i märkets touringmaskiner, där det extra pulvret kommer väl till pass.
Milwaukee-Eight-motorn finns att tillgå i två olika slagvolymer och tre olika varianter:
Milwaukee-Eight 107 (107 CID/1745 cc) med precisionsoljekylda topplock för modellerna Street Glide® Special, Road Glide Special®, Road King®/Road King® Classic och Freewheeler®.
Twin-Cooled™ Milwaukee-Eight 107 (107 CID/1745 cc) med vätskekylda topplocka för Ultra Limited/Ultra Limited Low, Road Glide® Ultra och Tri Glide® Ultra.
Twin-Cooled Milwaukee-Eight 114 (114 CID/1870 cc) med vätskekylda topplock för CVO Limited och CVO Street Glide®.
Milwaukee-Eight-motorerna levererar upp till 11 procent mer vrid än den motor som de ersätter i Touring-sortimentet. Utöver den ökade slagvolymen har Milwaukee-Eight-motorn högre kompressionsgrad och fyra topplocksventiler med 50% större luftintags- och avgasflödesvolym. Ventilstyrningen behöver inte justeras eftersom vipparmarnas utförande innebär att ventilspelet kan ställas in på fabriken och sedan aldrig behöver justeras. Dubbla tändstift i alla cylindrar ger effektivare förbränning. En kedjedriven kamaxel gör motorcykeln lättare, mindre komplicerad mekaniskt och ger upphov till mindre friktion och buller.
– I Milwaukee-Eight bibehåller Harley-Davidson V-Twin-motorns klassiska cylindervinkel på 45 grader, säger Alex Bozmoski, Harley-Davidson Chief Powertrain Engineer, som ledde utvecklarteamet. – Vi har också bibehållit den styrka som är det verkliga kännetecknet för Harley-Davidsons Big Twin-motorer: stort vrid vid lågt motorvarv med en bred, plan styrkekurva genom hela mellanregistret vilket är perfekt för touringmotorcyklar.
Milwaukee-Eight går också svalare tack vare minskad värmeabsorption, ökad värmeavvisning och ett omgjort avgassystem för att på så sätt förbättra komforten för förare och passagerare. Milwaukee-Eight-motorernas precisionskylning utgår från varje enskild mc-modells behov genom ett riktat flöde av olja eller vätska för att kyla de hetaste delarna av topplocken. En ny knackningsgivare för varje cylinder möjliggör mer exakt ventiltidsreglering. Det bakre avgasröret har flyttats liksom avgaskatalysatorn för att leda bort värmen från passageraren. Tomgångsvarvet har sänkts från 1 000 r/min till 850 r/min. Motorn har också en invändig motbalans som eliminerar 75 procent av den primära vibrationen vid tomgång, vilket ger en mer sofistikerad känsla och större komfort för förare och passagerare, samtidigt som den klassiska Harley® V-Twin-motorns särprägel bibehålls.