annons
Hem » Motorcykel » Ducati satsar på säkerhet
C-V2X är ett system under utveckling, vilket låter fordon kommunicera direkt med varandra i trafiken. Exempelvis för att undvika olyckor.

Ducati satsar på säkerhet

Det körglada märket från Bologna brukar förknippas med riviga V-twinnar och avancerad teknologi. Vad det beträffar det senare gör just nu Ducati en stor satsning på teknologi för säkerhet, och har utarbetat en strategisk linje som de kallar ”Safety Road Map 2025”.

Första steget är införandet av kurv-ABS i hela modellutbudet och utöver det är det tänkt att erbjuda en hoj med radar, både framåt och bakåt, till år 2020.

Dessutom har Ducati inlett ett samarbete med ett flertal aktörer inom industrin, där man tar fram tekniska lösningar som kommer att erbjudas till motorcyklarna på längre sikt.

Demonstrationen av C-V2X är ett led i Ducatis strategi för ökad säkerhet.

En av dessa teknologier är C-V2X som står för communication vehicle-to-everything. Det är ett trådlöst kommunikationssystem mellan de som använder vägen – bilar, motorcyklar, fotgängare, cyklister och även själva infrastrukturen.

Den 12 juli genomförde Ducati, tillsammans med Audi, en demonstration som visade hur systemet skulle kunna öka säkerheten i trafiken.

Demonstrationen var ett samarbete mellan Ducati och Audi.

Demonstrationen genomfördes med hjälp av en Audi Q7, Audi A4 och en Ducati Multistrada 1200 Enduro, som utrustats med C-V2X. Fordonen försattes i vanliga situationer där en risk för olycka föreligger men där systemet kan varna och förhindra att en olycka verkligen sker.

Den första situationen gällde en bil som svängde ut från en anslutande väg och riskerade att krocka med en motorcykel som hade företräde. Den andra situationen var en bil som gjorde vänstersväng och riskerade att krocka med en hoj. Sist gjordes en demonstration av en motorcykel som plötsligt bromsar framför en bil. I samtliga fall varnade systemen och olyckan undveks.