annons
Hem » Förhandsrapport » DIREKT: Triumph Scrambler 1200
Vår utsände på plats i Portugal.

DIREKT: Triumph Scrambler 1200

Just nu befinner sig vår utsände i Portugal för att provköra Triumphs nya stor-Scrambler. Maskinen är bestyckad med en vätskekyld parallelltwin på 1.200 kubik. Samma motor som sitter i bland annat Thruxton och Bobber. I det här utförandet ger den 90 hästkrafter och stadiga 100 Nm redan vid låga 3.950 rpm.

Halloj Joachim, hunnit provgasa något ännu?

– Ja, fast inte jättemycket. På grund av en större journalistgrupp än förväntat fanns det ingen hoj till mig i morse. Men nu under eftermiddagen har det blivit några timmar i sadeln. På härliga vägar.

Vilket underlag kör ni på? Triumph hävdar ju att den här maskinen är kompetent även offroad?

– Hojen finns i två utföranden, XC och XE, där den sistnämnda är bestyckad med extra lång fjädringsväg och en räcka offroadattribut. Idag ligger fokus på att köra offroad medan morgondagen bjuder på slingriga asfaltsvägar. Så det blir lite av varje kan man säga.

Japp, det verkar som att vår reporter har roat sig kungligt …

Okej, så vad är dina första intryck av maskinen?

– Än så länge har jag bara hunnit kör XC:n. Mysig maskin, men trots sina offroadambitioner är Scramblern inte att jämföra med exempelvis BMW GS. Motorn svarar mjukt och greppkontrollen är fin. På det hela taget är skillnaden stor jämfört med Street Scrambler på 900 kubik. Men jag har också ett par saker som jag retar mig på och som inte känns helt optimala. Det ena är instrumenteringen och det andra … ja det sparar jag nog till artikeln som kommer i nästa Allt om MC.

Har du fått se de svenska priserna, förresten?

– Jajamensan. XC:n kommer att kosta 135.600 kronor och XE:n går loss på 145.100 riksdaler.

Okej, men då får du skvätta vidare nu då. Kör snyggt!

– Tack. Ja, ska försöka få till några stiliga sladdar inför kameran, ha, ha.

Mer info om de nya Scramblermaskinerna hittas på Triumph Motorcycles sajt.