annons
Hem » Förhandsrapport » DIREKTRAPPORT Honda CB 1000R
Honda CB 1000R

DIREKTRAPPORT Honda CB 1000R

Till 2018 lanserar Honda en helt nya streefighter i den tunga klassen. Maskinen har fått mer effekt än föregångaren och väger dessutom mindre. Det här borgar för piggare prestanda. Man har också satsat på en helt ny design kallad Neo Sports Café.

Vår utsände vet mer.

Halloj, var i världen befinner du dig?

– I Marbella. Eller rättare sagt lite utanför. Vädrets makter har spelat oss ett spratt idag. Tanken var att vi skulle få lägga några kvicka varv på Ascaribanan, men på grund av regn fick det ställas in. Som tur är har vädret klarnat upp nu på eftermiddag. Så asfalten är i det närmaste helt torr och det blir lite landsvägsmil istället.

Berätta om den nya streetfightern!

– Honda har tagit ett nytt kliv vad det gäller designen. Vi pratar minimalism, små vinkningar till dem som gillar nostalgi och så har man i möjligaste mån undvikit detaljer av plast. Istället hittar vi en hel del snygga aluminiumdetaljer. När det gäller motorn har teknikerna lockat fram 20 extra hästar, vilket totalt ger 145,5 kusar att spela med. 12 kilo har också slipats bort. Detta tillsammans med en lägre utväxling ger helt enkelt en betydligt piggare hoj.

Vad är dina första intryck?

– Det är på många sätt en typisk Honda; trygg, snäll och genomarbetad. Vi har kört plusversionen som går loss på 10.000 kronor extra och innehåller bland annat quick shifter och värmehandtag. När det gäller köregenskaperna berättar jag mer i den fullständiga provkörningsrapporten i Allt om MC 5-2018. 

Okej, hoppas vädrets makter står er bi resten av dagen då!

– Tack!