annons
Hem » Minitest » Direkt: Yamaha XSR 700 XTribute

Direkt: Yamaha XSR 700 XTribute

Allt om MC:s utsände Christer Miinin blev kvar i Spanien.

Va, är du inte hemma än? Ni körde ju nya Ténéré 700 i måndags redan.

– Jo, men Yamaha hade två nyheter åt oss, så nu gasar vi XSR 700 XTribute!

Aha … Tribute, en hyllning till något alltså?

– Japp, till Yamahas ikoniska XT 500. Hojen i sig är den vanliga XSR 700, men där Yamaha plockat på lite retroinspirerade attiraljer. Och så kan man förstås bygga vidare själv med allt från olika kåpor till väskor och vassare stötdämpare. Grundpriset är i alla fall 94.900 kronor.

Räcker det för att kalla den en ny modell?

– Tja, hojen är lite annorlunda i körställning jämfört med vanliga XSR 700. En högre sadel, som är smal och mjuk och blir lätt lite obekväm efter en stunds körning. Styret är brett men lågt så absolut ingen hoj att ståköra med. Fjädringsmässigt skiljer den inte mot övriga XSR och MT-07. Gaffeln är mjuk och bottnar lätt igenom. Vid hårdare körning hänger inte fjädringen med riktigt.

Och några positiva intryck?

– Ljudet från Akrapovic-röret är beroendeframkallande, men är ett extra tillbehör. Nästan ett måste på hojen. Som posörmaskin är den finfin men det är det den ska användas till. Cruising i stan mellan fiken och stillsam tur på landsvägen, där är den helrätt. Motorn är rapp och pigg och gasresponsen är direkt.

Ok, inga fler modeller du ska köra när du ändå är på plats?

– Nä, nu siktar vi hemåt

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*