annons
Hem » Nyheter » Direkt: Triumph Thruxton RS

Direkt: Triumph Thruxton RS

Allt om MC:s Joachim Cruus har tagit sig söderöver för att provköra 2020 års Triumph Thruxton RS. Modellen fanns tidigare både som standard och som sportigare R, men med de nya tilläggsbokstäverna RS förkunnar Triumph att de finslipat sin maskin ytterligare.

Hallå där, hur går det?

– Bara bra, tack. Fina vägar, hyfsat väder och en riktigt trevlig hoj – kan det bli bättre?

Vad är det för nytt med RS-modellen?

– Först och främst har 1.200-kubiksmotorn Euro 5-anpassats, men även fått en effektökning från 97 till 105 hk. Andra nyheter är att kopplingen gjorts lättare och att rödmarkeringen höjts något. Och så har Traja finputsat lite här och där.

Ok, men chassimässigt då?

– Den bygger på den gamla R-modellen, vilket betyder fullt justerbar Showa-dämpare fram och Öhlins bak. RS har dock fått vassare Brembo-bromsar och så sulas den med något rejsigare Metzler-gummin.

Hur är den att köra?

– Riktigt rolig och sportigt men hanterbar. Chassiet och motorn lirar kanonfint. Men det är ju en caféracer, så sittställningen är rätt framåtlutad med skarp knävinkel. Med standardstyret är det helt okej, men med clip-ons, som är tillbehör, blir det nog jobbigt i längden.

Något mer att tillägga?

– Thruxton är ju ett modellnamn som förpliktigar, ett arv som Traja förvaltat fint tycker jag. Och så kan vi väl nämna att den kostar från 155.000 kronor.

Hörru, nu är det fikarast här. Kör försiktigt!

– Som alltid! Jag har reportaget klart till Allt om MC nr 2 – 2020!