annons
Hem » Nyheter » De japanska glidarnas storhetstid
Läs om den enorma, men kortlivade glidartrenden i Allt om MC 3, som ligger ute nu.

De japanska glidarnas storhetstid

För femton år sedan öste japanerna ut glidarhojar och de växte som regel i kubik för varje ny modellversion. Med spännande namn som Dragstar, Intruder, Shadow och Vulcan hittade de hem till otaliga garage. Men i stort sett bara i Sverige, övriga Europa höll hellre kvar vid sina mellanstora halvsportiga brukshojar.

En stor bidragande orsak var att en stor årskull återfallsknuttar, de som en gång fick kortet ”på köpet”, hade nått mogen ålder. En hel generation som plötsligt drabbades av kubikfeber.

Sen dog trenden pang bom. Visst, Honda har idag en CMX 500 och Kawasaki 650-kubikaren Vulcan S, men det tunga gardet syns det inte ett spår av. Vart tog då alla glidare vägen? Jo, väldigt många hittas bland säljesannsonserna till bråkdelar av vad de kostade nya, ofta i riktigt bra skick med bara några tusen mil på mätaren.

I nummer 3 av Allt om MC, som ligger i butik nu, tar vi fram två japsare och en Harley från glidarnas storhetstid för femton år sedan och resonerar kring fenomenet. Hur blev det som det blev och varför? Och varför just bara i Sverige? Är glidartrenden för alltid förbi eller får vi snart se en pånyttfödelse? Men framför allt – hur står sig en femton år gammal glidare idag?

Vill du prenumerera på Allt om MC? Klicka här!

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*