annons
Hem » Motorcykel » BMW sportar och komfortar

BMW sportar och komfortar

Till 2019 förstärker BMW sin line-up med Adventureversioner av både F 850GS och R 1250GS. Det betyder större tankar (23 liter på 850 och 30 på 1250), högre rutor, en fjädring med lite längre slag och skyddande motorbågar.

BMW R 1250GS Adventure

850 Adventure har samma parallelltwin som standard-GS och den utvecklar även här 95 hästkrafter.

BMW F 850GS Adventure

Storebror har precis som vanliga GS försetts med den nyutvecklade boxermotorn med variabla ventiltider och lite mer slagvolym än på föregångare. Det här gör så klart gott på en så pass omfångsrik maskin som Adventure.

Även R 1200R och R 1200RS uppdateras till 2019.

BMW R 1250R

De byter namn till 1250 och får den nya, mer kraftfulla, boxern de också.

BMW R 1250RS

Också på skoterfronten presenterade tyskarna nytt i form av lyxåket C 400GT. En fullmatad sak där bland annat samma tft-display som på de stora hojarna erbjuds. Nyckellös tändning är standard liksom greppkontroll.

BMW C 400GT

Motorn är en encylindrig pjäs på 350 kubik och 34 hästkrafter.

Den stora bomben var så klart den helt nyutvecklade S 1000RR. 207 hästkrafter och 197 körklara kilon. Du som har koll vet att det är åtta hästkrafter upp från föregångaren och elva kilo lägre vikt än på föregångaren. Hur har då detta uppnåtts? Låt oss börja med motorn.

BMW S 1000RR

Radfyran är hela fyra kilo lättare (och dessutom smalare) än den gamla. Och den har försetts med variabla ventiler. Det här gör gott för körbarheten i låg- och mellanregistret. Vikt har också sparats med hjälp av den nya ramen, den omarbetade fjädringen och det nya avgassystemet.

Semiaktiv fjädring är standard, liksom traction control. Båda funktionerna har utvecklats rejält jämfört med systemen på den gamla modellen. Vi noterar också att tft-displayen, som sitter på många andra BMW-modeller, nu också har hittat till sporthojen.

Numera erbjuds dessutom ännu fler körprogram än tidigare, bland annat hela tre olika race pro-lägen.

För första gången erbjuds nu också M-sportpaket på hojsidan. Något som tidigare endast funnits på bilsidan. Här hittar vi bland annat kolfiberfälgar, sportsadel, extra ärtigt lackalternativ och ett superlätt batteri.

Läs mer om maskinerna på BMW:s hemsida som du hittar här.